کد مطلب:276492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

بازگشت به دنیا در زمان ظهور
و این بالاترین آرزوی مؤمنان مشتاق است كه اگر - خدای نكرده - ظهور حضرت صاحب الامرعلیه السلام از این زمان ها به تأخیر افتد، و به این نزدیكی به فیض دیدارش نایل نشویم، و در زمان حیاتمان دولت حقّه آن جناب را نبینیم، و اجلمان فرا برسد، بار دیگر در زمان ظهورش به دنیا بازگردیم.

و دلیل بر این روایتی است كه عالم عامل و فقیه كامل ملا احمد اردبیلی در كتاب حدیقة الشیعه از امام صادق علیه السلام آورده كه مضمون آن چنین است: هر مؤمنی آرزوی خدمتش را داشته باشد و برای تعجیل فرجش دعا كند، كسی بر قبر او می آید و او را به نامش صدا می زند كه: فلانی! مولایت صاحب الزمان علیه السلام ظهور كرده، اگر می خواهی بپاخیز و به خدمت امام شرفیاب شو، و اگر می خواهی تا روز قیامت بیارام. پس عدّه بسیاری به دنیا بازمی گردند و فرزندانی از آن ها متولد می شود.

می گویم: این حدیث در كتاب حدیقه به فارسی ترجمه شده بود و من عباراتش را به عربی نقل كردم، و نیز در خصوص این فضیلت - بازگشت به دنیا در زمان ظهور - حدیثی كه در مورد دعای عهد هست دلالت صریح دارد، چنان كه در بحار و نیز الانوار النعمانیه و المقباس و زاد المعاد و مؤلفات دیگر به حذف سند از امام صادق علیه السلام روایت شده. عبارت الانوار النعمانیه چنین است: هركس تا چهل صبح این دعا را بخواند، از یاران



[ صفحه 495]



قائم علیه السلام خواهد شد، و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند متعال او را زنده می كند تا در خدمتش جهاد نماید، و به شماره هر كلمه از این دعا هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار سیّئه از وی محو می گردد و آن دعا این است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ العَظِیمِ وَرَبَّ الكُرْسِیِّ الرَّفِیعِ...». [1] كه در بخش آینده ان شاء اللَّه تعالی خواهد آمد، و این دعای شریفی است كه مشتمل بر دعا برای تعجیل فرج مولایمان صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - می باشد.


[1] بحار الانوار: 61:86؛ و زاد المعاد: 489؛ و الانوار النعمانيه: 104:2 و 105.